Kyniske menn, rider igjen. Mye tyder på at en ny bølge av ulovlige pyramider er over oss.

Aftenposten bringer i dag en glimrende artikkel om en rekke selskaper som må finne seg i å bli mistenkt for å være fordekte pyramider (saken er foreløpig ikke lagt ut på nett). Det er Lotteritilsynet som regulerer slik virksomhet, og tilsynet sier de er svært skeptiske til en rekke nye aktører som har etablert seg i grenselandet mellom på den ene siden å ha som formål å distribuere gode produkter og på den andre siden rene pengepyramider hvis eneste formål er å berike de som starter dem. Aftenposten lister opp aktører som er i søkelyset til Lotteritilsynet.

Nettverksselskap som organisasjonsform for distribusjon av produkter, kan være helt ok og lovlig. Det mest nærliggende eksempelet er Tupperware. Dette amerikanske selskapet har i mer enn 60 år gjennom nettverkssalg solgt ulike plastartikler til matlaging og oppbevaring. Verdiene i hele organisasjonskjeden skapes av at gamle og nye kunder kjøper flere produkter.

Men stadig dukker det opp selskaper der fokuset ikke er på gode produkter. Fokuset er at den som kommer først inn og bygger størst pyramide under seg, bli rik. Produktene man markedsfører er i beste fall diffuse, og den reelle verdien av produktene er langt under det nye medlemmer i pyramiden må betale. Et av eksemplene til Aftenposten er selskapet Juugo som for 2300 kroner tilbyr medlemmene et ”virtuelt kontor” som skal inneholde blant annet et bankkort og foredelskort på VIP-lounger på 600 flyplasser. Dette hører såpass diffust ut at man kan lure på om det er tilfeldig hva selskapsnavnet blir om du fjerner en u og o i Juugo.

Problemet for kontrollmyndighetene er at det er vanskelig å skille lovlige nettverksselskaper fra ulovlige pyramider. Lurendreierne blir flinkere og flinkere til å tilpasse sitt markedsføringsmateriell lovens bokstav som sier at minimum 50 % av omsetningen som genereres skal ha sin basis i salg av produkter. Men er man kynisk nok smører man på, og plutselig er en kulepenn, DVD og en bok verdt 3 000 kroner i markedsføringsmateriellet. Det er også, har det vist seg, fullt mulig å få 200 000 mennesker over hele verden til å tro at det går an å putte en pille på bensintanken som skal redusere bensinforbruket og klimaskadelig utslipp fra motoren. Bløff eller fakta, vet ikke, men jeg hadde ikke kjøpt det før et forskningsmiljø jeg kjenner og stoler på hadde konkludert med at effekten var til stede i rikt monn. Det holder ikke med «Vitamininstituttet i Sveits». For at jeg skal tro på dette, må SINTEF på banen.

Mange som blir med i en ulovlig pyramide, gjør det vel vitende om at produktene er bare sprøyt. Dette er kynikerne. Man blir med fordi man håper at man er kommet inn tidlig og kan puge penger ut av alle idiotene som kommer etterpå. Grunnen til at man stadig kan fylle på med nye naive sjeler i ulovlige pyramider, er at man bruker det sterkeste virkemiddelet salg har å by på, nemlig direkte kontakt mellom mennesker. Stort sett er det familie, venner og bekjente man drar med seg inn i humbuget. Jo lenger ned i pyramiden, jo større blir innslaget av naive sjeler som faktisk tror på sludderet. Og disse igjen, drar med seg enda flere lettlurte. Men alle som verver til en pyramide, skal vite at det påhviler en et stort ansvar. Du skal være temmelig sikker på at det du drar med deg familie, venner og bekjente inn i, er et lovlig nettverksselskap og ikke en ulovlig pyramide. Det moralske ansvaret er åpenbart, men kanskje ikke alle er klar over at man også kan bli tillagt et juridisk ansvar.

Den nye distribusjonsformen for slike pyramider, er sosiale nettverk som Facebook og Twitter. Før måtte man samle en gruppe mennesker ansikt til ansikt for verving. Det er langt mer effektivt å gjøre dette via nett-kommunikasjon. Det kan i sin tur føre til at stadig nye pyramider kan spres stadig fortere.

Derfor, er du en kyniker skal du vite at du kan bli holdt juridisk ansvarlig hvis du opererer utenfor loven. Tilhører du de naive, gjelder det å holde guarden høyt oppe. Få i det minste noen til å hjelpe deg med å vurdere om produktet som skal selges er verdt prisen. Fremstår produktet som diffust, lite dokumentert eller vanskelig å verdsette, hold deg langt unna. Dette er ikke noe du skal ødelegge familieforhold og vennskap på. Hvis vedkommende som oppsøker deg også lover at det snart skal regne Rolex-klokker, luksusbiler og enorme villaer i varmere land over deg, kan du trygt be ham ryke og reise.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende