Dette er grunnen til at gavekort er en fin gave.

Elkjøp får juling i VG for sin prisstrategi om å justere prisene gjennom året etter hvordan etterspørselen er. Forbrukerombudet går i fistel når hun får høre om hvordan selskapet i forkant av julen hever prisene i alle sine butikker. Jeg, som i tillegg sist lørdag kjøpte det strykejernet VG har bilde av i dag og som er priset opp med en hundrelapp til jul, klarer ikke helt å gå i fistel.

Jeg klarer ikke gå i fistel fordi dette er noe jeg er vant til. Svært mange butikker og kjeder operer på denne måten. Hørt om romjulssalg før? År etter år blir jeg like fortvilet over at gaver jeg har gitt bort, «halveres i verdi» så fort butikkene åpner etter jul med plakaten «romjulssalg» hengende i vinduet.

Fordi Elkjøp er stor og håndterte VGs første henvendelse klønete, får de svi. På lørdag benektet Elkjøp-sjefen at de hadde en bevisst strategi knyttet til høyere priser i perioden frem mot jul. Det var litt dumt all den tid VG satt på dokumentasjon i form av interne dokumenter og bilder fra en rekke butikker som viser at så er tilfelle. Feilen er med andre ord å forsøke å nekte. Elkjøp skulle sagt: «Det er riktig at vi setter opp prisene når etterspørselen er som størst. Det gjør at vi kan ha mye lavere priser ellers i året når etterspørselen er lavere. Dessuten har vi mye høyere kostnader til jul når vi må ha flere ansatte.» Umoralsk? Vet ikke, men det er i alle fall ærlig.

Jeg har etter hvert lært. Det vil si jeg forsøker å merke meg hvilke bransjer som operer på denne måten, og forsøker å tilpasse meg klokt i forhold til det. Er jeg i tvil om en vare holder seg i verdi gjennom romjulen og i høvelig tid etterpå, gir jeg heller bort et gavekort. Dermed er jeg sikker på at vedkommende som får gaven, får full valuta for pengene jeg gir bort. Personlig? Tja, jeg har i det minste lagt litt arbeid i en finne en butikk og en varetype jeg tror mottager vil like. Og noen er jo også skrudd sammen slik at de faktisk liker å gå i butikker for å shoppe. Hva er vel bedre da enn at jeg gir dem den opplevelsen uten at det koster dem noe?

Jeg har i mange år fundert litt på hvordan butikkene tenker i forhold til dette. De må jo ta med i betrakningen at mange av kundene deres blir forbannet når salgsplakatene henges opp rett etter at den jevne kunde har svidd av desemberlønnen i butikken deres. Som alle andre, lever også butikker av tillit. Det gjelder også knyttet til prisenes troverdighet.

Men jeg tror ikke Elkjøp er verre enn de fleste forretninger som selger f eks klær og sportsutstyr. Så vidt jeg kan registrere er det jo enkelte butikker som har salg hele året. Hvis butikken opererer jevnlig med 30-50 % rabatt, kan man jo undre seg over om det i det hele tatt eksisterer et ordinært prisnivå. Eller om man bare blir lurt av ordet salg.

Der jeg merker at jeg blir litt mer irritert, er de gangene jeg møter i elektronikkbutikken med reklamebrosjyren, peker på et produkt som er malt ut som fabelaktig og til en god pris, bare for å få høre at jeg aldri må finne på å kjøpe akkurat det produktet. Og deretter blir rådet til å velge noe mye dyrere fordi det annonserte produktet ikke er bra nok. Der er min karriere som kjøper brolagt med eksempler.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende