Det er absurd at man skal premieres med billig sprit og røyk bare fordi man reiser.

BILLIG SPRIT TIL DE VELSTÅENDE: Det er mer enn underlig at norske myndigheter opprettholder en ordning der de minst velstående subsidierer sprit og røyk for de mest velstående.

BILLIG SPRIT TIL DE VELSTÅENDE: Det er mer enn underlig at norske myndigheter opprettholder en ordning der de minst velstående subsidierer sprit og røyk for de mest velstående.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Gardermoen ligger Norges beste spritsjappe. Den er åpen døgnet rundt hele uken. Utvalget er fabelaktig og alle varene er til enhver tid på salg! Vin, sprit og tobakk med 40-70 % rabatt! Tar du med deg en flaske Jameson irsk whiskey må du ut med 165 kroner på Gardermoen. På polet koster den samme literen 484 kroner. En kartong sigaretter koster 275 kroner på Gardermoen. På nærbutikken kan du gange prisen med minst tre.

Flytende taxfree
Mellom Sandefjord og Strømstad går det en ferge som neppe hadde gått der om det ikke var for at den var en flytende taxfreebutikk. Så lenge man kun kjøper enveis billett, vanker det rabatt på kvoten. Hjemturen går for eksempel over Svinesund. Dette er selvfølgelig ulovlig hvis du ikke er ute av landet i 24 timer, men få blir kontrollert på Svinsesund.

Neppe bulgarsk dansemusikk som trekker
Man kan jo undres hvorfor det er populært å seile tur retur Oslo-Kjøbenhavn med én overnatting. En ok buffetmiddag med billig drikke til kan neppe være nok til at man utsetter seg for et bulgarsk danseband eller en liten lugar på de nedre dekk. Forklaringen ligger i butikken som har den karakteristiske klirringen av tusenvis av flasker. Sjøen og de enorme motorene får hele båten til å riste. Dermed klirrer det liflig fra Gin, Cognac og et rikholdig utvalg av god vin. En og annen pyramide av Akevitt på tilbud gir også de reisende en god følelse.

Blir behandlet som en voksen i EU
De fleste av oss som fra tid til annen besøker EU, blir jo grepet av at man blir behandlet som et voksent menneske på supermarkedet. Der, ved siden av et rikholdig og fristende vareutvalg, står syndens eget drikke. Man kan kjøpe melk, brød, kjøtt og vin på samme sted! Det er til og med tilbud på en kasse sprudlevann eller rødt i glasset fra tid til annen. Det er aldri salg på Vinmonopolet.Man blir brått vekket i en norsk butikk. Tar man med øl før teppefall, men kommer i kassen «to over salgstiden for øl» er det ingen bønn. Da blir det kaldt vann og ikke en duggfrisk til kveldskosen. Av alle stupide regler, rager tidsbegrensning på salg av øl i butikkens åpningstid høyt på listen til mange.

Det er derfor mulig at taxfreeordningen fungerer som ventilen på trykkokeren for å kunne opprettholde skyhøye avgifter og puritanske salgsregler for alkohol og tobakk. Så lenge vi får godfølelsen hver gang vi krysser grensen til Norge, aksepterer vi kanskje i lengden å bli flådd når vinflasken eller juledrammen skal kjøpes inn på Vinmonopolet. Slik sett kan jo taxfree ha noe for seg hvis det norske avgiftsregimet ellers er bevaringsverdig.

Taxfree er distriktspolitikk
Selv politikere synes det er vanskelig å ta fra nordmenn med såre avgiftsmelkede jur denne muligheten til å få litt mildere straff bare fordi man liker et glass vin i ny og ne. Men det er ubegripelig at denne lettelsen bare blir gitt til dem som reiser, og bare hvis du reiser med fly eller båt. Hvorfor skal ikke de som kommer med toget fra Stockholm få kjøpe billig sprit på Sentralbanestasjonen?

Det jo udiskutabelt noe absurd i et miljøperspektiv at billig sprit og tobakk skal motivere oss til å reise. For svært mange turer, for eksempel mange båtreiser mellom Oslo og Norden, er det taxfree som er selve poenget.

Distriktspolitikk 
Enda mer absurd er det kanskje at taxfreesalget er distriktspolitikk og derfor lever ganske trygt. Avinor, som driver de fleste norske flyplasser, tjener mesteparten av pengene sine på de store flyplassene. Taxfreebutikken er en viktig inntektskilde. Pengene brukes til å holde liv i flyplasser på steder i Norge der flyplassene ikke er lønnsomme. Uten sprit og røyk på tilbud på Gardermoen, spøker det for mange av flyplassene i distrikts-Norge.

Taxfree er en alkoholsubsidie til de velstående
De som reiser mye får gjennom taxfreeordningen en betydelig subsidie på sitt alkohol- og tobakkonsum betalt av de som ikke reiser så mye. Det neste spørsmålet blir da: Hvem reiser mye? Svaret er de mest velstående, forretningsfolket og de som bor på Østlandet og kan kjøre døgncruise på danskebåten.

Hvis norske myndigheter skal dele ut billigere sprit og røyk, bør pengene som er gitt i avgiftslettelse på taxfreeomsetningen heller gis som en flat nedsettelse av avgiftene på Vinmonopolet. På den måten vil alle få nyte godt av noe lavere priser.

Det kan umulig være ønsket politikk fra norske myndigheters side at den fattigste halvparten av befolkningen subsidierer drammen til den rikeste halvparten?

Oppdatering etter mange kommentarer:
Mange av dere som kommenterer saken, peker på et vesentlig poeng jeg i utgangspunktet ikke omtalte. Hvis man fjerner muligheten for taxfree, vil mange kjøpe varene i utlandet og frakte dem hjem selv. Hvilket betyr at vi frakter betydelig mengder gods i hver vår reiseveske med de utfordringer det skaper. I tillegg flytter vi omsetningen ut av landet.

For fly er selvfølgelig dette en praktisk og reell problemstilling. Ikke så mye for båttrafikk der nok taxfree utgjør en betydelig større del av selve motivasjonen for å reise.

På en måte kan man si: javel, men slik får det bli. Det er ikke bare alkoholholdige varer og tobakk som har en betydelig høyere avgift i Norge enn i resten av verden. For eksempel er norske bilavgifter i verdenstoppen. Men jeg har til gode å høre stemmer som mener at man skal få kjøpe bilen avgiftsfritt bare fordi man har vært i utlandet eller gjør handelen i internasjonalt farvann eller luftrom. Norske myndigheter sier det i alle fall ikke.

Man kan til og med tenke seg et system der avgiftsfri kvote er null, og alle varer må fortolles med en avgift når man passerer grensen. Mange vil mene at det blir et helt umulig system med kaos og lange køer på alle grensestasjoner. Men på marginen har vi dette systemet allerede i dag. Du kan kjøpe mer enn kvoten i dag og betale toll ved grensen. Den eneste forskjellen ville være at du ikke slipper å betale for flaske nummer 1 eller 2 slik systemet er i dag.

Poenget mitt er at de pengene man deler ut i alkoholsubsidier i dag gjennom taxfree eller via tollfrie kvote, ideelt sett burde vært delt ut på polet i form av lavere priser. Det reduserer prisnivået til glede for alle, og ikke bare de som reiser. I tillegg reduseres reisevirksomheten som har «billig sprit» som formål.

Et siste moment, jeg kan knapt tenke meg et mer upraktisk tidspunkt å skulle handle noe enn når man er på resiefot. Da har man allerede normalt mer enn nok å bære på. På alle mulige måter ville derfor et fornuftig prisnivå på Vinmonopolet vært å foretrekke. 

 

Følg Tom Staavi på Twitter

Få flere gode råd og tips om din privatøkonomi fra Dine Penger – trykk her for et godt tilbud på abonnement.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende