Er du interessert i fotball, må du ut med sum som kan betjene 700 000 av boliglånet ditt for å ha tilgang til de mest interessante arenaene. Og selv da får du ikke se Danmark-Norge fra Parken i kveld.
Jeg tilhører den gruppen blant oss som, i følge mine nærmeste, er mer interessert i fotball enn godt er. For meg er det så ille at hvis jeg først skal se på TV, vil jeg helst se fotball.
Sesongkort på stadion:4200 kroner
Alle vi som er glad i fotball, vi har også et eller flere lag vi heier på. Primærinteressen min handler om lokal forankring, mitt “heie-engasjement” er derfor knyttet til favorittlaget i Norge. Sesongkortet på stadion koster meg 4200 kroner for en sesong. Hvis familien skal være med, kan man bare begynne å gange. Jeg kunne fått et billigere sesongkort, med da må jeg bokstavelig talt sitte bak mål. Og det er rett og slett grenser for hvor gøy det er å se et fotballag sideforskyve i 90 minutter.
Bortekamper på TV: 2028 kroner
Men så er det jo slik at dette laget mitt også spiller borte. Rettighetene til disse kampene på TV er solgt til TV2. Hvis jeg vil se bortekampene, må jeg ut med 169 kroner måneden. Neste år er disse rettighetene solgt til noen andre. Tiden vil vise hva som går hvor og hva det vil koste.
Våre engelske venner: 2148 kroner
Ofte er det slik med oss som har dette viruset i kroppen at vi også synes engelsk Premier League er fryktelig morsomt. Vi har tross alt vokst opp med tippekampen. Engasjementet mitt knyttet til engelsk fotball er ren og skjær nytelse. Det finnes knapt noe bedre enn å slenge seg ned i sofaen en helt vanlig tirsdag i høstmørket for å bli underholdt av to PL-lag, det spiller ingen rolle hvilke. Det har jeg derfor bevilget meg (ikke fortell dette til min kone), og det koster 179 kroner måneden. Jeg får ikke med meg mange kamper. Men abonnementet må man ha hvis man skal få sett kamper når man har tid.
Det beste av det beste: 2664 kroner
Nå begynner regningen å bli stor, men fortsatt har jeg ikke tilgang til den beste fotballen. Det aller beste er uten tvil Champions League. Heller ikke her er jeg i nærheten av å ha tid til å se så mange kamper, det er tross alt andre i huset som også vil se TV i ny og ne. Men hvis man ønsker å få med seg de virkelig store oppgjørene mellom lag som Manchester United, Chelsea, Barcelona, Real Madrid, Milan og Inter for å nevne noen, må man abonnere på Viasat-plattformen. Pakken med CL koster 222 kroner måneden fra min TV-leverandør.
Grunnpakker og TV-lisens må man ha først: 6365,52 kroner
Før jeg kan kjøpe noen av disse pakkene som er omtalt over, må jeg ha en grunnpakke hos min TV leverandør. Den koster 3888 i året. I tillegg skal NRK ha sin lisens, den er i 2011 på 2477,52. Med andre ord koster TV, før jeg kjøper fotballkanaler, 6365,52 kroner i året.
Nok til å betjene store deler av et vanlig boliglån
Summerer vi kostnadene som gir meg tilgang til Tippeligaen, Premier League og Champions League, må jeg totalt ut med 6840 kroner i året. Det gir meg i så fall en total årlig TV kostnad på 13205,52. Legger vi inn sesongkortet på stadion, kommer vi opp i 17 405,52. Folkens, det er nok til å betjene et lån på 690 000 kroner med dagens rente!
Men Danmark-Norge får du ikke se!
Og det tragikomiske oppe i alt dette er at selv om jeg har brukt nok penger på TV og fotball til å betjene store deler av et vanlig boliglån, har jeg like fordømt ikke tilgang til kveldens landskamp fra Parken i København! Jeg får ikke se et av vår tids viktigste idrettdramaer uten å betale mer! Hjemmekampene til landslaget har TV2 kjøpt rettighetene til. Og TV2 er så inderlig gode at de viser disse kampene på den åpne hovedkanalen. Men bortekampene til landslaget er kjøpt av Canal Digital. Eller Canal+. Vet ikke. Men det koster meg 269 kroner pr mnd hvis jeg vil ha dem med meg denne høsten. Det vil si 3228 kroner på toppen av de før nevnte 17 405,52.
Nettstreaming er et dårlig substitutt
Men, er det mange som forteller meg, du kan jo streame mye av dette på nettet til en lavere kostnad. I og med at jeg har litt pengevett selv om fotballviruset truer fornuften, kjøper jeg ikke alle disse abonnementene. Jeg kjøper heller en kamp eller to på nettet. Men den tjenesten er for dårlig. Kvaliteten på bildet er milevis unna TV, noe man oppdager når man overfører det til TVen via HDMI. I tillegg hakker og stopper det innimellom. Og det skyldes ikke at fiberkabalen inn i huset mitt ikke er bred nok.
Et luksusproblem…
Jeg skjønner at dette er et luksusproblem. Det er på ingen måte verdens undergang. Kanskje jeg får det bedre av å slippe å engste meg grønn over et mulig tap i neste kamp for laget mitt? Kanskje familien ville applaudert at jeg ble mer interessert i Idol enn Premier League? Kanskje jeg rett og slett skal konkludere med at fotball er blitt for dyrt? At rettighetshaverne og TV-selskapene er blitt for grådige?
…som kan bli fotballens problem
Jeg skjønner jo at det er få som kan norsk som kan gjøre noe med prisen på Premier League og Champions League. Poenget mitt er at det for alle som lever av fotballproduktet er et tankekors og et faresignal at jeg med min fotballinteresse vurderer å stenge pengestrømmen til dem. Fotballrettigheter er blitt stykket opp, solgt til skyhøye priser til et virrvarr av plattformer og TV-selskaper og er i ferd med å drepe tålmodigheten til selv de av oss som er meget interesserte. Noen vil tape, jeg frykter at det er norsk fotball.
Følg Tom Staavi på Twitter
Få flere gode råd og tips om din privatøkonomi fra Dine Penger – trykk her for et godt tilbud på abonnement.


110 kommentarer In " Fotballen graver sin egen grav "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 6th 2011 at 10:27
Må innrømme at jeg ikke forstår helt hva artikkelforfatteren mener. Mener han at kr. 17405,- i året er nok til å dekke de årlige utgiftene til et boliglån på kr. 690.000,- ? For det er det jo ikke.
Forklaring?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 10:57
Bor i Danmark. 1 TV -abbonement gir meg minst 50% av PL (og selvsagt de største kampene). Alle kamper fra Superligaen. En rekke kamper fra La Liga og nesten alle kamper i CL. I tillegg vises endel EL, også utover kamper der danske lag deltar.
Alle danske landskamper; privat, kvalik og mesterskap vises selvsagt. I tillegg vises en rekke landskamper der storlag deltar som f.eks: England, Spania, Nederland osv (også Norge – Island ble vist bla)… Og alle kamper under et mesterskap.
Mao får jeg alt jeg kunne drømme om (om jeg var dansk selvsagt) for den nette sum av 280 DKK i måneden.
I tillegg er det selvfølgelig et bredt utvalg av serier og filmer i kanalpakken
Det er utrolig at vi i Norge tillater den oppstykkingen som det er av fotball (og annen sport) i de norske kanalpakkene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 11:02
Helt enig,fotballens styrke har alltid vært at den har vært tilgjengelig for alle, og at alle kan noe om fotball. Etterhvert vil fotball bli for de spesielt interesserte, ikke en folkeidrett. Trist, vi trenger slike idretter som ikke krever all verdens utstyr og anlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 11:17
Dette var jævlig godt sagt og skrevet, som om jeg sjøl skulle sagt det.
Jeg blir forbanna over aller spredte rettigheter som gjør at kontoen månedlig tømmes for månedsabonnement til ulike aktører innen fotball, ski samt andre sportsarrangementer….
Jeg blir IKKE å følge med norsk tippeliga over til Canal+. I tillegg blir tv2-sport abonnementet sagt opp etter årets norske tippeligasesong. Viasat blir jeg ikke å abonnere på til tross for Champions League.
NRK slipper man jo som kjent ikke unna….
TV-sport er jammen sant dyrt, uff !!
Thomassen, Tromsø
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 11:24
Regnestykket er som følger (17405/690000)*100=2,5225%
2,5225%*1,28=3,229%. (28% skattefradrag på lånet).
Har man en rente på ca 3,2 så betaler altså dette renteutgiftene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 11:30
Jeg synes det er flott. Har lenge følt at fotballen er overpriset på alle måter. Når tilhengerne blir nødt til å betale for kalaset direkte ut av egen lommebok, så blir det nok slutt på fantasilønningene.
Joda, de er flinke til å sparke en ball. Men ikke SÅ flinke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 11:43
Veldig godt skrevet, og totalsummen setter ting litt i perspektiv.
Noen leverandører kjører Tv2Pl og tv2 sport sammen, dvs at du må ut med en 50 lapp for tv2sport om du har tv2 PL. Prisen blir en smule hyggeligere totalt sett.
Kommentar til han som mente forfatterens totalsum ikke holdt til å betjene lån på 690 000,- det dekker rentene om den er på ca 3%.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 11:47
Hadde vært fint å fått alt fra en leverandør.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:15
Eneste måten å sørge for at dette ikke skjer er å gi politikere beskjed om å stanse all støtte til NFF. NFF får stå på egne ben siden en kommersialiserer på denne måten.
Alternativt! NFF vil fortsette å få støtte men da under FORUTSETNING at norges folk ser sportseventene på gratis kanaler da de allerede sponser NFF over skatteseddelen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:28
Vil også henge meg på at dette her har tatt helt feil retning.
Og jeg håper fler fotballinteresserte gjør som meg, og fullstendig boikotter alt som har med betaltv-fotball å gjøre.
Det vil til slutt si at ingen vil ha rettighetene, og det vil alle tjene på. Ikke minst Norsk fotball som da vil kunne etablere lønninger på ledere og spillere som står i stil med underholdningsverdien; nemlig helt middels!
Lykke til i dag Norge, jeg velger å lese resultatet i vg etter kampen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:31
Om hobbyen din er å se sport på Tv, så er det helt greit at dere betaler det selv. Ingen statskasse som dekker mine utgifter til min hobby heller….. Skjønner ikke problemstillinga…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:33
Unibet og bet365 streamer den gratis..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:52
Trine Pedersen: Det er ingen som har argumnetert for at statskassen skal dekke utgifter til fotball!
Stavis poeng er at Norges fotballforbund, og andre fotballeiere, er for grådige, når de deler opp allverdens arrangement og selger til høystbydende kommersielle aktør; som igjen selger TV-bildene videre til heftige marginer.
Hva løsningen på dette er, sier han ikke så mye om. Det måtte i så fall være å selge rimeligere, til statseide kanaler – som NRK..? Eller pålegge kjøperne til å selge rimeligere til sine kunder..?
Her lever forøvrig fotballeiere, media generelt, TV-stasjoner spesielt og fotbalspillere i en herlig symbiose: Alle tjener på mest mulig hausing av fotball som fenomen. Publikum lar seg rive med, og betaler i dyre dommer.
Den ENESTE reelle løsning på Stavis problem, er at forbrukerne slutter å kjøpe! Da vil prisene tvinges nedover. Defor, Stavi: Dropp minst 3 av pakkene du nevner – så har du gitt ditt bidrag til å løse problemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:58
Bra skrevet, som jeg skulle ha skrevet dette selv. Forferdelig irriterende at man ikke kan få sett kampen når man allerede har betalt for å se på TV!!!!!!!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 12:59
Er mye bra streamingsider ute på nettet, og mange av disse er gratis. Ser mange kamper i uka, og betaler ikke en krone utenom nrk-lisensen.
Hvis du ikke ser så mange kamper, men allikevel har abonnomentet, hvorfor ikke stikke på pub og se kamp?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 13:24
Enig i at dette er galskap. Men husk at din egen arbeidsgiver er med på denne karusellen, Staavi….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 13:44
Vi som ikke er sosialister synes det er OK å betale hvis man skal se, og bruke pengene sine på å betjene et 690 000 kroner stort lån hvis man ønsker det i stede for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 14:01
Helt enig med Tommern, jeg blir tvunget ut på pub ikveld… Men det er jo litt hyggelig det da, kommer til å treffe kamerater jeg ikke har sett på lenge og ser alt for sjelden, gleder meg faktisk. Aldri så galt, at det ikke er godt for noe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 14:06
Vi som er sosialister vet at det ikke er alle som har råd til å betale de abonnementene, så derfor har vi vi noe som kalles medfølelse!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 14:27
Unnskyld, men tekst tv er jo nesten gratis?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 14:44
Veldig bra skrevet med en god vinkling, hr Staavi!
Produktet Fotball forringes ytterligere av at:
* Da fotball ble betal-tv i Norge var hovedargumentet: vi må dekke kostnadene våre og da er det enten reklamebaserte sendinger eller abonnement. Med tiden har vi fått begge deler. Vi betaler for å se reklame…som vi ikke ønsker å se i utgangspunktet. Noen som har målt hvor mye lengre reklamesnuttene til TV2 har blitt? Mener bestemt at da de startet PL-sendingene var det få og korte snutter, men nå er det som om det skulle vært vanlige TV2. Grusomt. Viasat er fortsatt verstingen i klassen. Jeg målte en gang tiden de benyttet i pausen i en CL-kamp. Av 15 minutter var drøyt 30 sekund studio, resten reklame.
* NFF har en del rettigheter og ønsker å være en komersiell aktør. Det er en hårfin balanse-øvelse. NFF mottar på den andre siden penger fra det offentlige, er beskyttet mot konkurranse, mottar penger via tippemidler (også fra en bedrift som er konkurransebeskyttet), skal ivareta breddeidrett i tillegg til toppsatsing og skal sikre størst mulig engasjement rundt produktet sitt. Ved å selge rettigheter til kanaler som tilbyr mer penger enn andre, men forringer produktet i sin helhet, så er det vanskelig å tro noe annet enn at de på lang sikt ødelegger for seg selv.
Selv har jeg sluttet å gå på stadion. Har også kuttet ut det aller meste av abonnement på TV-kanaler. Det blir bare for dyrt, rett og slett. Eneste jeg sitter igjen med er PL på TV2 og blir det særlig dårligere/dyrere så kutter jeg det også. Er en pub nedi gata som det er god stemning på og som viser stort sett alt av store kamper..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:24
Otto: Hva i allverden er det som gjør at du mener Staavi’s arbeidsgiver Dine Penger har noe med dette å gjøre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:29
Dropp sesongkort. Du kan jo se hjemmekampene på TV. Du har jo allerede kanalen. Da får du råd til å bygge ut eller pusse oppStavi.
Er greia at kampen er kulere “live” foreslår jeg at du dropper bortekampene på TV og reiser med laget ditt Norge rundt. Regn på det du
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:31
Fredrik: Fordi Dine Penger er eid av VG. Og VG har jo vært en aktør som har snust på rettigheter og blant annet selger tilgang til dagens kamp i Parken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:32
Jeg har full forståelse for at folk syns de betaler nok for å se på TV – mer enn nok.
Det jeg ikke skjønner er:
1. At folk orker å klage på NRK lisensen igjen og igjen- det er jo bare direkte dritbillig i denne sammenhengen og jeg tør vedde ganske mange av dem som klager mest, ser / hører absolutt mest på nettopp NRK! Det er under 2500,- per år, ikke en 10,- per dag engang!!
2. At folk i det hele tatt har tid til å bruke så mye på TV, som det høres ut. Eller kanskjke det det bare er blitt sånn, at en har betalt, men så får en ikke sett så mye som en ønsker fordi, som du sier, det er andre som skal se litt på TV også?
Vurderer selv å ta regnklærne på og ha P4 på øret
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:38
Jeg er så utrolig glad for denne utviklingen! Vi som OVERHODET IKKE er interessert SLIPPER å bli tvunget til og se på fotballen. ALL fotball over på betal-kanaler, så kan de som vil det betale for det, oss andre kan glede oss over at vi faktisk kan skru på TVen uten at det kun er fokus på fotball.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:44
Har kastet ut allt som heter fotball for fem seks år siden. det var også den gang at prisene steg, og det generelle tilbudet ble dårligere.
Boikott er det eneste som hjelper, og til alle dere som er avhengige av fotball: Hva er det med fotballen dere må ha? -Jeg fant ut at det var mye annet og følge med på, samt at det finnes så mye fotball gratis på nettet,.. – Vet dere forresten at om noen få år er all komersiell TV død. -denne hendelsen nå bekrefter da også dette. Bra vinkling Staavi!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:45
Deilig artikkel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:46
Ser mange hakker løs på NFF om dagen siden de ikke får se Danmark-Norge, som om de skulle ha noe med et å gjøre.
Saken er at NFF eier rettighetene til hjemmekampene, mens det er det landet bortekampene spilles i som eier rettighetene til disse kampene.
De vil sikkert tjene så godt de kan på den og selger disse til de som er villig til å by høyest, og denne gangen var det Canal +.
Så kan man si det er synd for fotballen at det blir spredd utover på mange plattformer, og det er jeg enig i. Men så lenge det finnes flere aktører på markedet er dette prisen vi som forbrukere må betale om vi ønsker å se disse kampene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:50
Kan ikke tv2 og NRK kjøre alt av fotball på tv! Driter i regnestykker,men fikk meg canal+ for i dag. I morgen blir det avbestilling. Jævla haier!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:51
Bra innlegg!
Før jeg så dette innlegget, sendte jeg en mail til NFF:
Hei!
Jeg tror norsk fotball sager av greina de sitter på vedå ikke sende kampen på NRK eller TV2.
Ser at salg til C+ gir viktige inntekter, og dette med at NRK kunne kjøpt enkeltkampen, men norsk fotball er avhengig av entusiasme fra folket.
Slik det er nå har norsk fotball satt seg i en situasjon der de er i utakt med folket. Slike situasjoner skaper stor irritasjon. Stemningen er at folk heller ikke vil kjøpe enkeltkampen hos C+.
Forballen er på ville veier.
mvh Robert Vang
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:55
Den helt vanvittige fragmentering av fotballrettigheter her i landet er provoserende. Og det er riktig som nevnt over: Det eneste som kan stoppe utviklingen er at forbrukerne faktisk slutter å kjøpe alle disse pakkene!
Forøvrig er jeg ikke prinsipiell motstander av å betale for fotball. Men landslaget burde uansett stå i en særstilling. Landslaget er et direkte resultat av titusenvis av frivillige arbeidstimer som legges ned hvert eneste år, landet rundt. FotballNorge står og faller på frivilligheten. Å unndra obligatoriske landskamper fra den umiddelbare offentlighet er et hån!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:58
Jeg ser gjerne en god fotballkamp som ren underholdning, men slik dagens markedsføring legges opp, har jeg mer eller mindre valgt å boikotte fotball som underholdningstilbud.
Jeg hadde også planer om å skifte ut min totalpakke fra Viasat med en tilsvarende “totalpakke” fra Canal+, men det blir det nok ike noe av etter dette krumspringet.
Og hvis Fotballforbundet legger opp til en politikk hvor bare et fåtall av folket skal få se fotballen de ønsker, – so be it! Da kan det vel hende at noen av sponsorene etter hvert også trekker seg . . .?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 15:59
I løpet av årene fra 1985 og til 2002 rakk jeg å besøke nesten alle banene i den engelske ligaen. Jeg har også fulgt mitt lokale lag i Norge siden 1976, og da jeg var yngre var det helt utenkelig å gå glipp av en tippekamp. Men i dag har jeg ikke abonnement på en eneste kanal jeg må betale for, og det inkluderer TV2.
Jeg har sagt STOPP og ønsker ikke lenger å være en statist i obilarkenes, sjeikenes og milliardærenes lekegrind. For i dag kan ikke Derby og Nottingham Forest lenger vinne ligaen. Ikke Burnley eller Wolves heller for den saks skyld. Og hvor morsomt er det å se kamp etter kamp live eller på TV, der resultatet stort sett er gitt på forhånd?
Derfor reiser jeg heller til England og ser Non-league fotball. Det er mer ærligt og engasjerende enn Premier League. Og jeg følger mitt lokale norske lag i tredje divisjon (snart andre håper jeg) og trives utmerket med å nøye meg med noe som er nært og ekte, og som ikke lukter milliarder bare du ser på det.
Og jeg som sier dette er rimelig interessert i fotball. Bortsett fra Ray Tørnquist har jeg aldri møtt en nordmann som er mer interessert i fotball en meg selv. Og jeg har møtt mange!
Så at fotballen graver sin egen grav og er på vei mot stupet på første klasse. Det er jeg ikke i tvil om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:00
Seriøst mann? Jeg har sesongkort på Lerkendal for 1000 kroner, Sumo på nett til 1800 (tur jeg det er). Da har jeg masse fotball for under 250 kroner pr måned. Skal jeg se noe annet som CL-kamper, landskamper, spansk fotball går jeg enten på pub eller leier kampene enkeltvis. Men da snakker vi CL-finaler, classico og Danmark-Norge kaliber.
At du har blitt et luksusdyr som ikke mener kvaliteten på Sumo er bra nok så får du gå 10 år tilbake å se på kvaliteten på TV-sendingene da. For meg gir Sumo veldig bra kvalitet på 46 tommer fra Samsung. Ingen hakking, ingen stopping, men nå var vel ikke poenget å gjøre eksempelet billig..
Hva med å nyansere bilde ditt litt iblant? Hva med å innse at om man ønsker så klarer man seg for en beskjedent beløp i bra kvalitet? Og hvorfor drar du inn grunnpakker og lisenser med i regnestykke? Du burde jo i såfall også ta med prisen på TV, modem, hus/leilighet for å se kampene i osv. Du får vel ikke bestilt disse kanalene uten en leilighet til å motta signalet?
Nei. Betal 250 kroner i måneden og du kan se alt av TL og PL på nett samt alle RBK’s hjemmekamper i 2011. Dyrt sa du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:01
Jeg er en av disse mannfolkene som er normalt interessert i fotball. Men jeg ønsker selvsagt at TV-sport skal være inkludert i standardpakken fra GET med 30+ kanaler.
Det som skjer, er at man mister noen av de viktigste kampene. Dermed så daler også interessen for resten.
Man burde hvertfall hatt alle kvalifiseringskampene på samme kanal, eller kanaler de fleste har? Denne spredningen av tilbudet gjør at mange faller av karusellen
Det ser ikke ut som at fornuft og pengemakt snakker samme språk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:01
Tom Staavi,
kjempebra skrivi at fotballen graver sin eigen grav. Eg var relativt sett ganske fotballinterressert, men då alt begynte og bli lagt ut på forskjellige betalingskanaler slutta eg rett og slett og sjå på fotball. Det var faktisk lettare enn og slutte med snus.
Klarer oss i husstanden i dag svært godt på berre lisensen. Ein kjempe barnekanal, og masser av kvalitetstv or vaksne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:05
Bra ja meget bra skrivd. Fotballen for meg ikke så intresan men stakkar alle de andre. Her er det noen som ikke har fulgt med i timen..He he og takk for det er det mange som sier…..
Muligens noen ble for griske og skulle tjene stort ja og så gikk det utover de som er fotballfrelste….huff huff
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:06
Herlighet, få dere et liv folkens!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:10
Folkens,
Jeg er redd at så lenge vi er villige til å betale, kommer ikke dette til å ende. Slutt å kjøp disse ekstra tv tjenestene så stopper det av seg selv…
Eller gjør som jeg, gå på pub, ta en halvliter eller tre og opplev kampen sammen med andre fans…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:13
Hvordan kan det høve til at i den tiden bare hadde en kanal…nrk…så fikk vi se alle kampene norge hadde utenlands? Norge er i dag auropas dyreste land og se på tv. Jeg lar meg ikke lure av økonomisk korrupsjon så det blir radio på meg…det er faktisk mye mer moro. Det som er skremmenede er at det desverre finnes folk som er tullete nok til å kjøpe kanal+ bare for å se kampen. merkelig at andre kamper i kvaliken kan sendes på åpne kanaler i norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:14
…endelig et fornuftig fotballhode. må vel være fotballforbundet som har skylda? her er det noe som skurrer. når spillere med Norsk flagg på brystet og laget kaller seg Norge må minstekravet være at alle norske innbyggere får se kampen på åpen kanal. eller er fotballforbundet blitt for grådig. som nevnt i annen kommentar ovenfor/nedenfor mottar fotballforbundet statlig/offentlig støtte. da må de vise at de er verdige den støtten. ellers må flagget fjernes, laget kan kalles noe annet, ‘norges’ fjernes fra fotballforbundets navn og offentlig støtte fjernes. heia Norge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:21
Familien har sesongkort på Marinlyst stadion. Vi sitter mellom 16 meter og midtstripa, på noe jeg vil kalle gode plasser.
For det må vi betale 2800 i året. (2 voksne og et barn)…
At Tom godtar å betale 4200 for et sesongkort (VIF er det ikke), jeg gjentar, altså å betale 4200 for et bunnlag er jo rene svindelen! Spesielt pr person.
Ellers er saken spot on!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:25
Det som er ekstra kvalmt er at VG prøver å selge visningen av denne kampen for 159,- kr, snakk om å mangle “magamål”!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:30
Bare for å presisere.
NFF har ikke solgt rettighetene til dagens landskamp til Canal+. Det har det danske fotballforbundet gjort.
NFF selger ikke rettighetene til PL, det gjør PL.
NFF selger ikke rettighetene til CL, det gjør UEFA.
Synes artikkelen gir et godt bilde av hvor dyrt det har blitt, men ellers bringer den lite nytt inn i saken som jeg helt ærlig begynner å bli lei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:35
Johnny sa: “Eneste måten å sørge for at dette ikke skjer er å gi politikere beskjed om å stanse all støtte til NFF.”
FEIL. NFF har ingen skyld i vårt problem. NFF selger rettighetene til HJEMMEKAMPENE, og hvis du tenker deg litt om så vet du kanskje at de solgte disse til TV2 til TROSS for at Canal+ ville betalt mer.
Du kan legge skylda på bortelaget. I dette tilfellet er det det DANSKE fotballforbundet som har SOLGT Danmark – Norge til Canal+. Men de kan ikke klandres.
Det kan derimot NRK. Statskanalen PLIKTER å komme med det høyeste budet på disse kampene. Danmark – Norge hadde kostet NRK ca. 12 millioner. Melodi Grand Prix kostet NRK 260 millioner å produsere.
Hele styret med gamle skjeggemenn må sparkes, og folk med prioriteringssans må få overta. At NRK skal kjøpe det viktigste av sport for oss nordmenn for lisensen er en SELVFØLGE. UANSETT PRIS!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:36
Når det kommer til fotball og tvrettigheter, kjenner jeg at jeg innerst inne i mitt alter ego kanskje er litt sosialist… Landskamper i fotball tilhører NRK, og Arne Scheie bør kommentere. Sånn er det bare.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:36
GÅ PÅ PUBEN…. Jeg har ikke råd til noe av det du nevner!!! Ikke må jeg krangle med familien, eneste å bekymre seg for er å være tidlig nok ute på puben så du får en god sitte plass..;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:40
Jeg har for lengst sluttet å bry meg med fotball som tv-sport.
Nivået på norsk fotball er betegnende nok på et historisk lavmål samtidig som prisnivået er historisk høyt.
TV2’s prissetting og tabloide stil med ex-spillere som lirer av seg utrolig dårlig one-liners fra garderobekulturen er rett og slett stusselige greier.
Jeg får med meg nok sport og fotball fra utenlandske kanaler og trives veldig godt med det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:43
Fredrik: “Regnestykket er som følger (17405/690000)*100=2,5225%
2,5225%*1,28=3,229%. (28% skattefradrag på lånet).
Har man en rente på ca 3,2 så betaler altså dette renteutgiftene. ”
Prosentregning er ikke lett…
Y = X – 28% betyr ikke at X = Y + 28%
17405 utgjør som du sier ca 2,5% av 690000, men når du skal finne ut hva det var FØR skattefradraget på 28% så må du DELE på 0,72 (1 – 0,28 = 0,72) og ikke gange med 1,28.
Du vil da finne 3,5% som ikke er en helt uvanlig boligrente i dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:46
Det værste er at det kun er kvinnefotball og adeccoliga igjen på NRK, som som tar en vill sum for å lage uinteressant tv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:52
Har sluttet å interessere meg for fotball. Det henger jo ikke på grep, å bruke så mye penger for å se bortskjemte ffotballspillere, som knapt nok orker å spille 2 kamper i uka. Følger heller med på håndball. Der er gutta godt trent, og driver en fysisk idrett. dessuten har de en fornuftig lønn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:53
Aldri vært mer enig!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 16:54
Jeg er en av dem som abonerer på dansk tv for å få sett kamper som norsk tv ikke viser, så når kampen jeg har gledet meg til i lang tid kommer så får jeg melding fra canaldigital at den kanalen er sperret under kampen.
Kan ikke fatte at det er lov…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:10
Blir bare dyrere og dyrere. Heldigvis ligger det et forslag inne om at man ved store idrettsarrangementer og kamper skal vises på på kanaler som når den store folkemengden. Til Trine Pedersens kommentar over har jeg bare og si at fotball på tv er underholdning på lik linje med idol, hotel cæsar, Robinson, skavlan, nytt på nytt osv. Hadde vært krise om det ble flyttet over til forskjellige betalkanaler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:21
Svar NFF med samme mynt ! Boikott Norges hjemmekamper og la de spille for tomme tribuner.
Det er sikkert dette NFF ønsker gjennom å ekskludere brorparten av Norges befolkning ifra å kunne se kveldens kamp, Danmark – Norge ?
Dersom ledelsen i Canal Digital kjenner sitt marked bør de frigi kveldens kamp, slik at alle som abonnerer på Canal Digital kan se denne “gratis”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:21
Veldig enig med deg. La oss få tilbake fotballen vår!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:28
Det er bare utmerket at fotballen begraver seg selv i en skattekiste.
Fotball kan være moro, men det er direkte frastøtende å se den vanvittige pengefokuseringen den har utviklet seg til.
Stå imot dette kommersielle kjøret, og ta ballen og ungene med til løkka!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:37
Er det rart Pirat-Tv på parabol øker i omfang spør jeg bare? Selv betaler jeg for en liten parabolpakke, så får jeg heller finne meg et utsted som sender viktige kamper. Sånn har det blitt. Det belaøpet her NEKTER jeg rett og slett å betale.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:38
“Trine Pedersen skrev: Om hobbyen din er å se sport på Tv, så er det helt greit at dere betaler det selv. Ingen statskasse som dekker mine utgifter til min hobby heller”
Ha! Skulle likt å hørt primalskriket i det du oppdaget at tv2 skulle ha 159 kroner for hver Greys Anatomy episode…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:43
Vel, de fleste kanalene krever sitt, innklusive grunnpakker og tilleggskanaler. Omtrent som med bil og båt. Skal du ha noe som monner, må du bla opp. Fotballen er intet unntak. Snart blir det vel slik at du kan være til stedet på en arena for en pris, men om du også skal se kampen, må du bla opp?
Temaet ditt er interessant og reiser også andre spørsmål. Alt har sin pris og sin balanse, også fotballen.
Prisen.
Hva med NRK? De sender ikke den fotballen det siktes til. Og også andre store og mindre idrettsbegivenheter blir stadig vekk sjeldnere å se på kanalen. Det sies at de ikke har økonomi til å hevde seg i konkurransen med de reklamefinansierte kanalene. Det kan så være, men prisen/lisensen de tar for å tvinge seg inn i de tusen hjem, blir uansett stadig høyere.
Mens store deler av verden er berørt av finansuroen eller andre problemer, øker stadig vekk lønningene til fotballspillerne og derfor også de totale kostnadene omkring fotballen, og dermed blir prisen for å se på også høyere.
Balansen.
Når prisen for å få tilgang til fotballen blir så høy at den koster mer enn den smaker, daler også interessen. Ikke pga at folk ikke lenger liker fotball, men fordi folk føler den tar mer enn den gir, dermed er forholdet i ubalanse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:43
Det blir ikke mer fotball på meg nei. Gidder ikke å følge med et lag som det koster 159 kroner for å se spille.
De får ha det så bra i Danmark. Selv så kommer jeg til å se noe annet på TV i kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:48
Jeg vil se Serie A, så da betaler jeg gladelig for Canal +. Sparer inn de pengene på å ikke ha engelsk fotball.
Og skal man snakke om prising her: Serie A, La Liga, Carling Cup, Landskamper, Allsvenskan osv. gir deg mye mer for pengene enn 348 kroner i måneden for Tippeligaen og Premier League på TV2. Så hvis du vil ha mest fotball for pengene, tror jeg et abonnement på Canal + kan være lurt for deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:55
Nasjonale begivenheter bør fredes av staten. Det som skaper felleskap, identitet, særpreg og styrke er det som definerer en kulturs stolthet og styrke til å tåle tidens tann.
Da snakker vi ikke bare fotball, men all kultur.
Dette som tv-selskapene holder på med både bør og vil sannsynligvis forbys med tiden.
Jeg håper flest mulig er med på min utopiske drøm og stopper pengestrømmen:
Å betale litt mer i NRK lisens, mot å få et mangfold av kanaler for alle!!! Verdt å merke seg at alle pengene NRK nå må bruke på rettigheter vil bli tilnærmet saga blott. Det gjelder også alle “tapte” rettigheter, GP, mm.!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 17:55
Tips, ring canal digital ikveld og tegn canal + abbonement, si opp m angrerett som varer i 14 dager. Dette kan du gjøre igjen om d kommer flere viktige kamper i fremtiden. Funker knall
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:00
jeg har kuttet ut tv fotballen, hører på radioen,eller ser høydepungtene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:22
To nøkkelord: “Tilbud” og “Etterspørsel”. Akkurat nå er etterspørselen så stor at prisene på tilbudene kan tillate seg å være så høye som de er. Folk har tydeligvis nok å betale med.
Selv synes jeg den norske løsningen er utrolig dårlig for forbrukerne, men så lenge folk er villige til å betale for det blir det heller ingen endringer. Hvis folket hadde sagt opp abonnementene sine i stor stil i protest måtte leverandørene kommet på banen med nye tilbud.
For eksempel synes jeg alle leverandørene kunne tilbydd en “fotballgrunnpakke” der du betaler én sum, uavhengig av TV-leverandør, og får se alle kampene NFF har rettighetene på i egne kanaler.
For de som er interesserte i mer enn norsk fotball kan tilbudet “fotballpakke +” tilby f.eks. engelsk, spansk, italiensk og tysk fotball i tilegg til det norske.
Det er ulike kanaler som drifter de forskjellige sendingene, men det er kun én regning å betale for forbrukeren, og den samlede prisen blir lavere siden produksjonskostnadene blir lavere ved å få alt samlet enn stykkevis og delt som i dag.
Men igjen, det er til slutt vi som sitter og betaler 179 kr i mnd etc som bestemmer hvordan det skal være.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:24
Som flere her påpeker, løsningen er å slutte å betale for alle disse pakkene og heller satse på at prisene går nedover.
Jeg ser alt som er av betalingsfotball gratis på nettet (i tillegg til Formel-1 og masse annet) og 95% av all streaminga jeg kommer over har mer enn bra nok bildekvalitet. Betalingstjenester på nettet tilbyr ikke alltid den beste bildekvaliteten heller, bare se på Viaplay som er en forferdelig streamingstjeneste.
Så ja, kutt ut alle disse fotballpakkene fra grådige TV-leverandører og lær heller å søke opp (og bookmerke) gode, gratis streamingtjenester. Dem finnes det flust av!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:26
Jeg har ikke betalt ei krone ekstra for å se fotball på TV, ever. Det finnes bedre ting som er gratis. Det verste er jo at all presse og tv inkl NrK fungerer som markedsføring for Canal +.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:33
Problemet er ikke at fotball er for dyrt. Problemet er at så mange faktisk er villige til å betale så mye for det. Det er nettopp derfor det er dyrt. Ellers hadde NRK FÅTT rettighetene. Og regnestykket er jo mye verre: I tillegg til lånekostnadene kommer tiden forbrukt til å se all denne fotballen og ikke minst all tiden som brukes til å snakke om denne fotballen. Og den tiden er verdt endel kroner. Hvis Staavi er villig til å risikere ekteskap og arverett, setter han opp totalkostnaden, som sannsynligvis er stor nok til å betjene et lån på 1,5 millioner. -Mamma, hvorfor bor vi så trangt? -Fordi pappa vil se fotball! -Mamma, hvorfor reiser vi ikke på ferie i år? Fordi ….. osv …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:39
Atle, herlig melding!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:39
Slutt å klag! Hvis det er for dyrt så ikke betal. Bruk tiden din til tommelkrig med deg selv.. det er gratis!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:47
Helt enig med deg. Jeg vurderer å kutte ut all fotball
også sesongkortet på Brann stadion som jeg har hatt i 30 år. Selv en ihuga fotballelsker kan ikke la seg utnytte av et pengegriskt NFF og ditto TV kanaler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:48
Hei Tom
Kunne ikke vært mer enig med deg.
er helt utrolig att vi ikke skal kunne se landskamper og store ting på riksdekende tv, det er en stor skam
ikke rart dette går på trynet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 18:58
NFF skjønner bare et språk. Boikott og ta Fotballederne verbalt for deg ved neste anlening. Det er frata på radio, heia NRK
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:08
Hvorfor diskutere dette, Staavi av alle skjønner vel at dette er et resultat av markedet og hva det er villig til å betale. Problemet er jo faktisk alle bevisstløse forbrukere som kjøper og kjøper og aksepterer prisene generelt i Norge. Man kan jo ikke skylde på fotballen at de tar betalt for noe som folk vil kjøpe. Og hvis Staavi stopper pengestrømmen sin, ja da vil fotballen tilpasse seg det og prisene blir deretter. Trodde dette var pensum på ungdomskolen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:11
du kan jo bare ha tv2 sumo gull. da får du alle kampene i permier league, tippeligaen og en masse andre kamper for 399,- kampanje tilbud. 3 mnd.
eller kanskje du ikke har funnet ut dette.
kvaliteten er topp. kobler til min 42″ via HDMI kabel og det er fantastisk!
hvorfor kjøpe tv2 sport. også må du vel ha tv2PL1 i tillegg osv.. sumo gull har d meste. sykkel, fotball, handball. alt du trenge..
men enig med deg at Danmark-Norge burde sendes gratis på norsk TV. Helvete ta canal + som skal ødelegge alt!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:12
Da er det konstantert, fotball er for de med god råd. Vi vanlig dødlige får holde oss til annen underholdning. Det finnes heldigvis mange veldig gode alternativer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:14
Helt enig med deg Atle. Det er bare so mange som er villig til å betale dette og lignende. ( Som NRK licience og bom penger) Vi bør kansje lære oss å si NEI? si stop til de som synes vi er dumme og de kan gjøre hva som helst!! Takk til Tom som skriver om sånt:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:18
Veldig mange kloke hoder her, som etterfølges av Staavis kloke ord. Interessen rundt særlig norsk fotball har synes å avta, samtidig som TV” har gjort en meget god jobb med å promotere fotballen og lage sirkus. Tiden har imidlertid ruslet og gått, og selv om diverse fotballrelaterte talkshow har utviklet seg kontinuerlig føler jeg at tiden har gått litt i fra. Det Ivar Hoff eller Davy Wathne kaller magisk, er ikke så magisk som det opplevdes for noen år siden. Det har gått inflasjon i superlativer og et stadig økende press i forventningsnivået, har gjort at forventningene ikke står helt i stil i forhold til prestasjonene. Det har kanskje blitt for mye sirkus? TV2 har nå kjørt både Tippeliga og PL inni en homogen grøt nøye stilisert opp etter en mal som lukter kjedsommelig, der personlige drama fremstår viktigere enn lagets prestasjoner. TV2 skal likevel ha for at de har bygget opp en solid pakke som er lettfordøyelig underholdning, og sannsynligvis har vervet svært mange uinteresserte til å bli interessert. Det vil det nok bli mindre av fremover. TV2 med sin SUMO-pakke har nådd ut til svært mange på grunn av en meget bra totalpakke som spenner fra nyheter, via Hotel Cæsar til fotball. Da TV2 til slutt også kjøpte Premier League fremsto gleden som total ved å få nesten all sport av betydning på en plattform. Skuffelsen er stor over at NFF selger rettighetene til Canal + uten å tenke på fotballens beste, og uten en fair konkurranse. Jeg håper TV2 blir i stand til å karre til seg noen godbiter, som kan redde TV-søndagen. Men ellers ser jeg ikke fotball, for Canal+ blir jeg ikke å kjøpe, om så av prinsipp. Da går jeg heller på kamp sjøl.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:18
@ Christopher Regulare: Med 3,25% boliglånsrente av 700.000 minus skattefradrag på 28% av rentene = 16.380 kr.
@Tom: Vi kan begynne å gå på pub for å se kamper! Ikke spesielt billig, men sosialt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:19
Bor i Spania. Til og med der får man mye mere for pengene. Det er to betalkanaler for La Liga og PL. Men CL, tre ligakamper pr helg og alle landskamper sendes på rikstv eller for allmenheten. Så Canal+ lyver når de sier at det er slik i andre land. Følg forresten Valencia her på FB, på norsk
http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Valencia-CF-Norge/177210692341619
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:22
Det Norske Landslaget er opprettholdt av skattepeenger, og skal derfor vises til norske skattebetalere. Premier league gir jeg blanke i, landslaget er noe helt annet. Jeg er så sint at jeg blir nødt til å dra en Elvis på tv´n snart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:33
Dette er tull, har en lyst å se på Golf, Formel 1 eller andre sporter som fotball intresserte i så må man ut med mykje penger. Kvifor skal kun folk som er intressert i fotball få det gratis via NRK eller TV2?
Spør en meg, er en intressert i fotball og mykje fotball så må en lære seg å betale for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:51
God analyse. Jeg er ganske sikker på at fotballen blir den store taperen. Interessen vil dale og klubbenes økonomi svekkes. Det går en grense for alt.Bedre å bruke disse pengene på noe som kommer hele familien tilgode.
Forøvrig tror jeg Norge vinner 1-0.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 19:53
Grådighetskulturen er på full fart til å spise opp fotballen.”Mye vil ha mer” Som litt over middels interesert i fotball er det slik at man burde boikotte fotball i en hel sesong.
Hadde vært spennende å se hvordan kapetalismen hadde løst dette!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:01
utrolig godt skrevet! Og jeg er så enig.. Ille at en ikke kan få sett dagens kamp uten å betale ekstra..
Og til dere som klager over for masse fotball på tv; Skal gi dere ett tips! Når jeg kommer over kanaler som viser programmer som jeg ikke vil se, så skifter jeg rett og slett kanal! det er ikke værre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:05
Forstår ikke problemet med hensyn til kampen i kveld. Med 14 dagers angrefrist har en stor den av Norges befolkning muligheten til å bestille Canal+. Da får man to uker med masse filmkanaler OG man får kampen i kveld på kjøpet. Bare husk å avbestill kanalene innen angrefristen går ut. Da er dagens landskamp aldeles gratis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:05
Canal Digital har ingenting med rettighetene å gjøre,og det er Canal + sport som har kjøpt retighetene til den kampen,det var de som bladde opp mest og da blir det sånn, sånn er det på en budrunde på et hus også.
Desuten så er det opp til hvær enkelt hva folk bruker pengene sine på,hadde sex vært sport så hadde det solgt enda bedre.
men jeg oppfordrer folk for å betale for å se norsk fortball i norge siden idretten trenger den inntekten de kan få, om ingen vil betale for fotballen blir det for dyrt for norske tv kanaler å sende kampene,så da skyter fotball fansen seg selv i foten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:10
Bra at noen setter søkelyset på dette. Er selv i ferd med å kutte kostnader, får håpe de som har mulighet til å gjøre noe med det våkner snart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:11
Jeg er overhodet ikke noen fotballfan og gir stort sett blaffen i det. Men det er utolig å se hvordan det tar av med skyhøye lønninger for disse jålebukkene som faller som fluer bare en motspiller dytter på de. Etter min mening er de fleste en gjeng med overbetalte “småjenter” hvis lønnskrav undergraver fotballen. De fleste klubbene driver med store underskudd og et lag som Viking har snart brukt opp egenkapitalen. Er det lov å håpe på en konkurs? I næringslivet forøvrig må man sette tæring etter næring. Kanskje på tide tyngdeloven begynner å gjelde for fotballen også?
Opprinnelig var fotballen for arbeiderne. Nå er lønnsnivået så høyt at de færreste industriarbeidere har råd til å gå på de store kampene. Særlig gjelder dette i England.
Når en spiller kan selges for 6-800 millioner, oppfattes det av folk flest som motbydelig. Det er fristende å kalle det pengeforakt. Ingen idrettsutøver er verdt noe i nærheten av sånne beløp.
Får nok mange imot meg her, men jeg håper vi opplever et konkursras blant klubbene. Så kan de stikke fingeren i jorden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:16
….og en fattig minstepensjonist må lese om kampen på VG’s løpesedler i morgen.
Fotball er for de rike og /eller de fanatiske……..
Vi fattige får spille golf………
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:16
Helt enig, fotballen graver sin egen grav. Ved å “gjemme bort” kampene på dyre betalkanaler fjerner man begivenheter som har vært tilgjengelige for alle siden TV (og radio) ble tilgjengelig for allmennheten. I dag er det et enormt medietilbud fra hele verden og tilgjengeligheten øker for hvert år. De som er “avhengige” av fotball vil nok betale de høye kostnadene en stund, men tilstrømmingen av nye kunder vil garantert avta på sikt. Dette kan på lengre sikt føre til redusert interesse for sporten og mindre rekrutering. Fotballen er i ferd med å slakte gullgåsa, grådigheten har tatt overhånd.
Resultatet blir mindre fotball på TV i de 1000 som sikkert mange synes er bra. Jeg kommer definitivt ikke til å gi etter for prispresset
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:31
jeg tarn på radion jeg, slipper og høre på sånne som ikke har peiling
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 20:55
Boikott ikke bare forballen – resten av sporten også spesiellt OL. Ikke kjøp løssalgsavisene dagen etter “stoooore” sportsbegivenheter heller.. iallefall hvis det fronter førstesiden av avisen..
Brød og sirkus.. best med egne sportsaviser og sportskanaler, og de som er interessert må betale det det koster å se på søpla (min mening).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 21:20
Meget godt oppsummert. Selv om rentebergningen er basert på vel lav rente så er poenget fortsatt det samme. Fotball er kjempemoro, men ikke så moro! Jeg har sagt opp ALLE mine abonnement. Det finnes nemlig en grense for grådighet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 21:42
folk er dumme som betaler så mye. for d finnes en dekoder i oslo som man setter inne kortet og man fyller den i et år av gangen. for tre tusen. og da har man fire tusen kanaler. som er film fotball humør osv. og de snakker i engelsk. kjenner d stedet de selger og fikser for deg. kontakt meg for nærmere informasjon på abmoh1991@hotmail.com. d ligger i oslo. husker ikke hva dekoder heter. men ser nå norge kampen i hd uten å betale så mye liksom! men hvis man ikke vil betale i d hele tatt. så er dette noen som heter sobcast man laster på pc. og finner en fotball kamp link på pc. som spiller i sobcast. og da kopler man tven ti pc og der har du en nesten hd kamp gratis. og man kan jo altid se kampene som er spilt ferdig på footytube eller footyroom osv. kjønner ikke hva folk klager.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 21:51
Slik går det når dere betaler for at bortskjemte fotballspillere og andre agenter skal velte seg i luksusklokker og luksusbiler. Det blir dyrt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 21:54
Nydelig skrevet og oppsummert. Men du glemte to ting:
1: Jeg kjøpte kveldens kamp på Internett, men det funket som kjent ikke. Altså en utgift som gikk rett i d….
2: Lånerenter er fradragsberettiget. Det er ikke alle abbonnementer og sesongkort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:03
X – (X * 28)/100 = 17405 X=24 173,61 (Dette er penger du kan bruke til å betjene et lån om kosnaden din skal være 17 405 (du får jo igjen 28% av rentekostnaden på skatten)
Da får vi (24 173,61 / 690 000)*100 ) = 3,5% som vel er omtrendt boliglånsrenta i dag.
Så Mister Dine Penger har nok regnet riktig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:04
Mange barnefamilier som ikke har råd til disse extra kanalene. Veldig synd at de største og viktigste kampene ikke kan få sees av folk som betaler lisens. Er det virkelig så dyrt at nrk ikke har råd til det? Blir ikke mye rekruttering blant ungene igjennom det der iallefall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:05
Hvem f*n er det som fortjener alle disse millionene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:08
Forklaring? Her kommer en
X + (X*28)/100 = 17405 X= 24 173,61 Som er penger du kan betjene renter med du får jo 28% av renteutgifter igjen på skatten, da får vi:
(24 173,61/690 000)*100=3,5%
Som ikke er så veldig langt unna boliglånsrenta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:17
Hvorfor skal ikke de fotballinteresserte betale for å se fotball når vi som er motorsportinteresserte må betale ekstra for det vi vil se ? Vi motorsportinteresserte får INGENTING, hverken av NRK, TV 2 eller Canal Digital uten å måtte betale ekstra !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:20
Matte, spot on. Jeg kan jo regne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:22
@BromBrom : Tja si det…..snart må vi nok betale ekstra for ALT vi vil se………
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2011 at 22:27
Jeg gjorde samme oppsummering for noen år siden. Fra å være fanatisk, har jeg sakte men sikkert blitt likegyldig til fotballen etter å mistet tilgang til populære kamper. Og vet dere, det finnes andre ting enn fotball.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2011 at 11:42
Og hendelsene utover kvelden kan vel sies å være to streker under svaret.
De som betalte i dyre dommer fikk heller ikke se kampen.
Canal + kjøpte kampen, selger den dyrt, men investerer ikke nok i teknikken til å klare å levere varene.
Klassisk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 Tilbakeping & Tilbakesporing