Det er vanskelig å tenke seg at vi skal slippe unna den økonomiske dramatikken som utspiller seg i verdensøkonomien. Det er noe å tenke på for mange av oss.
Det ser mørkt ut nå. Børsene stuper. Børsene er normalt i forkant av den økonomiske utviklingen. Stuper børsene er det fordi aktørene er bekymret for hva de økonomiske realitetene kan være om et halvt til ett år. Statsgjeldsproblematikken i Europa blir verre og verre. Den politiske ledelsen i Europa synes ikke å enes om å trekke en hittil ukjent kanin opp av hatten som gir håp om en langsiktig løsning. Hvorvidt en slik kanin i det hele tatt finnes, er dog tvilsomt. Akkurat nå er det reell fare for en større økonomisk krise. Bare det at euroen kan ryke, gjør at vi kan bevege oss inn i hittil ukjent territorium. Ingen vet hva som skjer bortsett fra at vi kan anta kaos og lite økonomisk vekst.
Gjeldssumpa i USA er ikke mindre problematisk. Når også amerikanere har bestemt seg for å kutte forbruket og spare, betyr det skrale vekstforventinger i en nasjon der 70 % av bruttonasjonalproduktet stammer fra privat forbruk.
Under finanskrisen høsten 2008 og gjennom 2009, kunne vi lene oss på lavere rente, at statene sprøytet penger inn i sine økonomier, og et Kina som vokste sterkt. Nå har ikke statene mer penger å bruke, og nye tall, blant annet stemningsindikatorer i Kina, gir få tegn til glede.
Med dette bakteppe kan vi anta to mulige utviklingstrekk fremover. Begge inneholder et giftbeger som privatøkonomien må tåle.
1. Krisen blir verre utenfor Norges grenser
Flere og store land kan oppleve resesjon, det vil si at den økonomiske veksten blir negativ. Før eller siden vil det i så fall også slå ut i Norge. En kombinasjon av svakere utsikter i eksportmarkedene til norske bedrifter, samt et større fall i oljeprisen på grunn av lavere vekstforventninger ute, vil slå inn i Norge i form av lavere aktivitet i norsk økonomi. Bedrifter som får problemer i sine eksportmarkeder, vil ønske å senke kostnadene. Samtidig vil investeringslysten avta. Summen er en økende arbeidsledighet også i Norge.
Renten fra sentralbankene vil være lave, men finansmarkedene kan likevel sende rentene oppover fordi tilliten i finansmarkedet forsvinner som den siste iskremen i en barnebursdag. Det betyr høyere rente og flere arbeidsledige. Det er privatøkonomisk gift for dem som rammes, men det er også gift til psykologien i markedet som blant annet hausser opp boligprisene om dagen.
2. Politikerne trekker en kanin opp av hatten
Hva om det ikke går den veien høna sparker? Hva om våre venner – politikerne i Europa, USA og i fremvoksende økonomier, finner en hittil ukjent samarbeidsånd og hittil ukjente grep som rydder opp. Som ved et trylleslag skaper man troverdighet knyttet til å rydde opp i statsgjeld og tilliten i finansmarkedene gjenvinnes på magisk vis. Investeringslysten vender gradvis tilbake blant bedriftene verden over. Resesjonsfrykten avtar og forsvinner, og vi kan fornøyd konstantere at verdensøkonomien igjen er i vekst.
Da stiger rentene. Ikke i morgen. Trolig heller ikke i 2012. Men kanskje i 2013. Og lånet ditt er der da også.
Stigende renter er gift for de av oss med for høy gjeld. Og dem er det mange av, skal vi tro Finanstilsynet. I følge tilsynet som skal passe på bankene, har husholdningene aldri tidligere hatt høyere gjeld, og den fortsetter å vokse.
Stigende rente er også gift for boligprisene som er på en historisk topp. Ikke bare har de i mange år steget mye mer enn den samtidige inntektsveksten kan forsvare. Boligprisene i Norge har også steget mye samtidig med at de i mange sammenlignbare land er barbert. Selv om vi er anderledeslandet, er det på tide å spørre oss selv om vi er så unike.
Finnes det en vei mellom disse to? Finnes det håp?
Kanskje, men fremtiden ser utfordrende ut også for oss. Skal man håpe på noe, må man håpe på en bedre utvikling ute. Samtidig som en påfølgende rentehevning blir moderat og gir oss tid til å få kontroll på et for høyt gjeldsnivå i husholdningene. Vi får igjen sette vår lit til flaksen og håpe at styrken på den økonomiske giften mange husholdninger må belage seg på å drikke i tiden som kommer, blir svakest mulig.
Konklusjon? Vi må ikke tro vi er immune for den dramatikken som utspilles på den internasjonale økonomiske scenen. Et konkret forhold å ta med seg for den det gjelder, er troen på stadig vekst i boligprisene. Det er nå svært vanskelig å få øye på de gode argumentene som gjør det rasjonelt å fortsatt prise opp den norske boligmassen med langt mer enn den samlede inntektsveksten skulle tilsi.
Følg Tom Staavi på Twitter
Få flere gode råd og tips om din privatøkonomi fra Dine Penger – trykk her for et godt tilbud på abonnement.


31 kommentarer In " Tåler din økonomi giften som kommer? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 26th 2011 at 10:33
Må si at ditt øverste scenario var vel tynt.Under disse forutsetningene vil renta nærme seg null fra sentralbanken, så vil vi forbrukere betale en kapitalkostnadsrente på ett eller annet mellom 0,1 og 2% rentepåslag… Det klarer vi nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 10:34
En riktig ytring til rette tid. Det er vanskelig å time videre utvikling av krisen, men finanskrisen i 2008 blir nok bare blåbær mot det som kommer de nærmeste par årene. Deretter kan det ta ti-år før en reell bedring er på plass. Her lønner det seg absolutt å ta høyde for problemer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 10:42
Takk for et svært informativt og prevantivt innlegg! Som veldig mange andre unge, er jeg i en etableringsfase hvor mange viktige beslutninger må analyseres og vurderes. Skal tenke meg grundig om før jeg tar opp lån jeg muligens ikke kan betjene om et par år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 10:48
Blir spennende å se hvordan dette vil påvirke den norske arbeidsledigheten. Børsfall og økte renter er ille nok, men de fleste nordmenn vil sannsynligvis klare seg brukbart så lenge de beholder jobben.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:05
Alle signaler viser at verdensøkonomien er i resesjon, og dette er en situasjon som ikke bare kan endres med et trylleslag. Vi snakker kanskje om 10 år fremover med tilbakegang, hvis vi skal tro blandt annet revisjonsselskapenes spådommer.
Det eneste som er sikkert med historien er at den gjentar seg, men vi er et annerledesland her oppe i nord. Mens andre land sliter med å få statsfinansene til å gå opp, så flyter vi over av penger og skattelysten er god.
Skulle ting gå skikkelig på tverke så har vi vel 3000 milliarder å kausjonere oss ut på. Ingen land utenom enkelte gulfstater er i nærheten.
Ja, eksportnæringen kommer til å få en tilbakegang. Og det kommer til å bli økende arbeidsledighet. Rentene kommer til å gå opp en periode når markedene skjelver, før Norges Bank setter ned styringsrenten igjen.
Med enkle tiltakspakker så vil likevel norsk økonomi å klare seg godt og det tror jeg har gått opp for folk.
Det du tar feil på Staavi er renten. Økt uro taler for høyere pris på kort sikt, men lav pris på lang sikt. Så giftbegeret er ikke renten, men heller arbeidsledigheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:12
Hva forventer folk i en økonomisk nedsmelting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:17
Takk for fint innlegg, har akkurat nedbetalt siste del av gjeld, begynte med dette da jeg passerte 40 år, tok 10 år, men står sterk rustet, med 2 gjeldsfrie eiendommer.
Skjønner ikke at nordmenn tør å ha så mye gjeld som nå, og , hva gjør folk med mye gjeld når pensjonsalderen slår inn, pensjonen er i utakt med lønningene -den vil få kunne leve av.
Med 60% skilmisser og mange minstepensjonister (70-80 % kvinner),
er det nok mange som bør våkne for giften slår til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:23
Trikser er å drite i problemene og vinne 92 mill på casino.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:27
Det er mange i dag som har hodet litt nedi sanden, og satser på lave renter og frisk prisstigning på boligen. Selv ved et moderat fall i boligprisene, vil mange plutselig oppleve at de slettes ikke er formuende lenger, men et sted mellom blakke og med lett negativ formue. Med denne nye følelsen, kommer endringer i oppførselen.
Mange har et noe for optimistisk syn på egen trygghet i økonomien. Man vurderer sjansene for å miste jobben som svært små, og ser egentlig ingen scenarioer for hvordan ting skal gå galt. Men det gjør det. Den største risikoen norske husholdninger møter, er faktisk skilsmisse. 50 % av norske ekteskap ryker før eller siden, med de konsekvenser det medfører. Plutselig skal tap på bolig realiseres. Og man får ikke skrevet dette av på skatten heller. Meglere jobber ikke gratis når boligen skal selges, og en evt ny bolig belastes med dokumentavgift.
Når vi i tillegg vet at økonomiske problemer er en av de viktigste problemene i ekteskap, er det ikke fryktelig langt unna å spå at i takt med stigende renter, fallende boligpriser og en generelt mer presset økonomi så kommer også presset på lett hanglende ekteskap for fullt.
Jeg tror ikke nødvendigvis at alt skal gå så ille, men jeg er tidvis relativt forundret over hvor få trekk folk rundt meg tar for å sikre husholdningsøkonomien iallefall bittelitt. Noe nedbetaling av huslånet, en solid cash-buffer på konto, og å sette næring etter tæring burde være relativt enkelt for de fleste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:27
Det artige er at i oppgangstider påberoper finansmarkedene seg en uovertruffen rett til å vite hva som er best. Og i bølger går det rett i dass. De flykter alle fra skatter og avgifter for å sope inn mest mulig til seg selv og når det da er nedgangstider skal plutselig den staten de ikke ønsker å skatte til eller høre på komme med råd og hjelp. Og staten nikker og smiler og hjelper til. På denne måten har de store finansspekulantene tømt den europeiske statsbanken før de europeiske lederne vet det, og så blir finansselskapenes tomme kasse fylt opp igjen før neste massakre. Igjen sitter 98% av befolkningen med null og 2% med profitten. Og ingen tør si fra……verden er gal!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:32
Enig, dette vil også ramme oss hvis det negative forsetter der ute. 3.000 mill. på bok ser mye ut men trekker vi fra gjelden som Norge har (nesten like mye som vi har på bok) er det egentlig ikke så mye vi har å stille med hvis arbeidsledigheten slår inn. Myndighetene må straks øke egenankapitalen for boligkjøp slik at boligmarkedet blir kjølt ned. Ulempen her er “rike pappaer” som hjelper sine og skyver andre ut, men noe må gjøres. Det her kan bli farlig for mange uansett rente.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:33
Et paradoks at renten stiger uansett. Norge er jo et land som “flyter over av melk og honning”. Hvorfor kan ikke sentralbanken låne ut penger til bankene med de pengene som Norge (les vi, for det er jo vårt, e det ikke?) håver inn på salg av olje og gass? Det må jo være bedre å låne ut til landets egne banker, enn å investere de i utlandet hvor de etter all sansynlighet vil forsvinne i dragsuget av konkurs, gjeldssanering osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:36
Til Glenn:
Hva sentralbanken setter i rente har ingenting å si på utlånsrenten til bankene. Det er renten bankene tar fra hverandre som har noe å si. Nibor 3 mnd renten f.eks er et godt anslag.
Det er sant som Tom Staavi sier, at hvis bankene får lite tiltro til hverandre, vil de sette opp renten uavhengig av hva sentralbankens rente er satt til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 11:57
Hei Tom
Men akkurat det var jo imot alle økonomers tips. Ikke selg, markedet vil stige.
Følger dine råd (Dine Penger) stort sett slavisk.
Har hatt en del av min sparekapital i fond. Solgte meg ut for en måned siden. Tapte litt
Det du egentlig skriver her. Ligg unna aksjer, spar til dårlige tider? Som nesten sikkert vil komme.
Lurer på en ting: har du solgt dine fond? Husker du gikk inn for en stund siden. Mener å huske totalindeksen da var på vei opp etter finanskrisen lå vel på ca 330 – 340.
hehe forventer ikke at du skal bruke din privatøkonomi som eksemler her. Men igjen. Hva tror du totalindeksen ligger på om to til tre år?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 12:00
Ja, akkurat! Vi småfolk må spare og for all del ikke få så stor pensjon eller lønnsøkning for nå er det SÅ harde tider altså. Bare vent, snart når vi altså har vært svært beskjedne i lønnskrav etc og hva skjer, akkurat som sist det var krise i 80 årene og på 70-tallet under Gro, sjefene har kostet på seg lønnsløft i all stillhet mens vi gikk på tå for finanskrisen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 12:13
Hei.
Det er viktig å bidra til å vekke folk som har tenkt å ta opp et lån på grensen av hva økonomien tåler, samtidig som vi må være litt forsiktige og ikke bidra til for mye skremsel rundt dette. Vi husker blant annet hvordan boligmarkedet stod helt stille på den tiden da “finanskrisen” slo til. (Finanskrisen er et veldig feil navn, da det bare ser på symptomene, ikke på hva som er grunnleggende galt.)
Har heldigvis ikke så store lånet på huset, men familiebilen trenger snart utskiftning og det er klart at med de utsiktene som forespeiles her, er de lite fristende å ta opp et lån på 400.000 i tillegg til boliggjelden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 12:18
løp og lån skriver VG og sender tusenvis av blåøyde unge ut i livslang gjeldsslaveri, 5-fem- millioner for 3rom i Oslo uten heis er vanvidd!
Lånene må betales resten av livet, det er bare bankene som har sikringsfond
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 12:25
Åhhhh….plutselig vil det regne ild fra himmelen, og på månedens syvene sekkel vil det bli oversvømmelse.
Sånn hørtes profetene ut for to tusen år siden, og sånn høres dere ut! Åhhhh…det kommer til å bli nedgang, og den kommer til å vare i minst tiiiii år…
ti år! Dere som ikke engang gjetter riktig på en måned! Et godt råd, hold kjeft, kanskje ville de økonomiske probleme vært over hvis alle dere eksperter og kommentatorer hadde fått dere en ordentlig jobb…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 12:46
Hvordan kan det noen gang bli mindre gjeld i samfunnet all den tid bankene lever av å produsere gjeld?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 12:50
Her er 3 enkle gode tips fra meg (gått 1 år på Økonomi).
1. Ikke ta opp mer gjeld/lån, i alle fall ikke mer enn du må. Spar på kontoen i stedet. Det tar lengre
tid å spare, men det vil være dine penger og alt du
kjøper vil føles som ditt på den gode måten. Tenk på
et barn med en sparegris, så tolmodig men 100% gjeldfri. Ikke kjøp ting du har og som virker, ny
mobil fordi “det har kommet ny modell som er bedre”?
Da ber man om overforbruk. Er den man har bra og
raskt nok, så trenger man ikke ny vel?
2. Gå til banken og åpne din bufferkonto som du putter in noen kroner i hver måned. Det trenger ikke være store summer. Kanskje 100, 200, 500 eller 1000 per måned? Dette blir fort 10 000 om du er flink og ikke bruker dem. “Men de ligger bare der” sier noen, men det er poenget. De skal kun brukes
når de trengs, for eksempel hvis komfyren er kaputt
og man må kjøpe ny. Vil du heller da ta opp et nytt
lån, eller vil du lene deg tilbake og ta ut av bufferkontoen som det står for eks. 7000 kroner på, nok til en ny komfyr? Du har spart opp til 100% av
prise, som betyr null gjeld. Og at det fortsatt står igjen 2000 kr. (om komfyren koster 5000), som du kan
fortsette å øke igjen hver måned til neste gang du sårt trenger akutte friske penger, uten å ta opp nytt lån. Det er hvor bra en bufferkonto er.
3. Ikke bo i Oslo, masse gamle dyre små leiligheter
der. Etter min mening er det kun en eneste positiv
ting med å bo i Oslo, og det er at det er sentralt.
Kort vei til skole, kjøpesenter, butikk, bank, kiosk,
kino, idrettsplasser etc. Men ellers er det svært
overprisa og standarden er helt kaputt. Boligene
som blir solgt er ikke verdt så mye som de påstår,
men heller 40% av prisen. Har ingen forståelse av
at det er så perfekt og bra i Oslo. Jeg synes det
er mye finere og roligere utenfor Oslo.
Og etter min mening, er det helt grunnleggende
privatøkonomien til hver enkelt som holder verdens
økonomien oppe. Ikke banker eller finansyråer som
heller bruker penger i milliarder. Så det blir helt
feil å skylde på vanlige forbrukere og si “stopp,
når har du brukt nok”, men heller takke oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 13:12
Tom, hvor rike er nordmenn? Under World debt comparison hos The Economist, er vi ikke mellom landene farget i rødt !Hver nordmann en gjeld på USD 38.973,33 / Norge en gjeld på 47,1% av GDP! Om vi trekker fra hver nordmann sin gjeld, ha blir størrensen på Sjekken / andelen i Oljefondet? Det siste, bedre verdien – lite omtalt i den statstyrte pressen! Statoil aksjen under 120, “ojen faller kraftig”! Brent på 102 og med en styrket USD?Herr Lund skal da produsere med fortjeneste til USD 35 per fat? Norge har verdens høyeste oljepriser,-og nå vil Kleppa, trolig tips fra Al Gore (hans CO2 taler nå til 50% rabatt)ha mer skatt på disel)” Du må skatte NOr, Kleppa.Kleppa,” Takk kjære Al, jeg lytter til alle dine råd for å la forbrukerne svi, slik omgående ekstra diselskatt for de som betaler med NOK”
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 13:49
Går det mot en deflasjon i verdensøkonomien??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 13:50
Jeg er helt enig i det du skriver. GODT SKREVET!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 14:51
Til Cashtip Sier:
Ikke ta opp lån? Tror du har sett bort i fra skattefradraget man får på rentene man betaler på lånet, som i praksis vil være 28% (av rentene) ekstra i lomma hvert år i forhold til om man ikke hadde tatt opp lån. Hvis man skulle spart opp kapital til alt man vil kjøpe, må også dette skattes av gjennom årenes løp.
Hilsen en som har studert økonomi i 5 år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 17:20
Ron Paul har løysinga på problemet.. hadde vi berre hatt politikarar av hans kaliber i Europa…
og ikkje eu-brown-noses..
Farage frå uk er forresten eit kjekt unntak…
søk dei opp på youtube om du ikkje kjenner til dei
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 19:55
Er de noen hensikt å hause opp problemet med slik
svarteblekking propaganda?
Vi bor jo i det beste landet i verden,og vi har jo europa med oss hvis vi vil.
Sånn at det er mange greiner å stå på ser du:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2011 at 19:58
Er 100% gjeldfri med en liten reserve… Men jeg ser at norske medier ikke helt følger med.
Verden har ikke helt stolt på vår norske krone etter 2008..
Pr i dag er faktisk kroneverden svært det den var i månedene etter kollapsen i 2008 med to unntak..som da alle vet..
Mediene måler litt for mye kroneverdien etter en pill råtten Euro og en dansende USD som Obama hogger ned all skog for å printe mer av. Fortsetter han binner han så mye CO2 i dollar at også klimaet er reddet for den som trur på slike eventyr…
Sannheten er at kronen har en overraskende lav verdi over snart hele verden…. Så nyt Europa og USA mens man kan…. Jeg går i allefall i banken og tar ut min valutta i i morgen i så store mengder at jeg gir blaffen i kurser en stund…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2011 at 0:12
Vel, vi vil overleve.
Vi (familien) har ca 4 mill i gjeld. Husstandsinntekten ligger på ca 1,2mill. Vi har hus, hytte på fjelet med ski inn og ski out mrd en samlet verdi på ca 6,3mill i dagens marked, 2 relativt nye biler, høyt personlig forbruk og en relativt skyfri himmel over oss. Vi nyter dette.
Situasjonen for 10 år siden rett etter dotcom landingen:
2 gamle og utslitte biler, leid bolig, husstandsinntekt på ca 450 000, boksmat til middag, ferien var stort sett en telttur i ny og ne, osv, osv…. Vi hadde det bra da også : )
Det vi hadde da, som vi ikke har nå er frihet, frihet til å tenke nytt, frihet til å være innovativ fordi vi måtte. Vi turte å prøve, vi turte å ta sjangser fordi vi ikke hadde noe å tape, vi turte fordi vi måtte.
Norge har reserver, andres nedturer kan bli Norges gullgruve på sikt, og oppturene kommer like sikkert som nedturene. Disse svingningene er normalen og ikke unntakene som så mange prøver å fremstille dem som. Verden er ikke statisk og kommer aldri til å bli det. Nedturer genererer nye ideer, nye former for inntekter, nye ben å stå på. Kanskje tørr man ikke å satse før man har mistet alt, men hva betyr det å miste alt i Norge?
VI OVERLEVER DETTE OGSÅ!!
Det eneste man mister i norge er status.
Vi finner ett lite krypinn som ligger mer enn 4 km fra skolen så barna får krav på skoleskyss, barna går glade på skolen hver dag med klær fra loppemarked, istedenfor Bergans, Burton, CK, WOW, Gant osv. Mercedesen blir byttet ut med en mazda fra 1996, ferien avvikles på DNT. Greit, man må snu på krona, sortere hvilke regninger som tåler å ligge etter forfall, men alikevell vil vi sitte i en possisjon der vi er på topp 98% i verden når det gjelder inntekt og levestandard.
Det beste med dette er at man plutselig er blitt kreativ igjen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2011 at 8:34
Jeg følger ikke dine råd mr Stavi
Grunnen er at du en dag promoter tapsfondet Skagen Vekst og neste dag sier selg aksjer.
Du har jo to personligheter.
En når du jobber for Skagen og en når du skriver din blogg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2011 at 13:50
Bare vent, snart når vi altså har vært svært beskjedne i lønnskrav etc og hva skjer, akkurat som sist det var krise i 80 årene og på 70-tallet under Gro, sjefene har kostet på seg lønnsløft i all stillhet mens vi gikk på tå for finanskrisen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing